הילד משועמם בכיתה- מה עושים?

"היה לי משעמם" הוא משפט נפוץ בקרב ילדים, כאשר ההורים מתעניינים איך היה היום שלהם בבית הספר. אז נכון שלא צריך להתרגש מצד אחד, שהרי גם כשאנחנו למדנו בבית הספר, זכורים לנו שיעורים משעממים מאוד. ובכל זאת, מה כן כדאי לעשות כאשר הילד מתלונן פעמים רבות שהוא משתעמם בכיתה?

מאת: מערכת ילדים פלוס | 28.10.2014
 
תחושה של שעמום מוכרת לכולנו במצבים כאלו ואחרים. מדובר בתחושה לגיטימית, בה אין אנו מוצאים עניין בגירויים הפיזיים והרגשיים הקיימים באותו רגע, וכמובן זו תחושה סובייקטיבית, שמשתנה מאחד לשני. מה שמשעמם אותי לא בהכרח ישעמם מישהו אחר. בדרך כלל כשמשעמם לנו, התנועה שלנו פוחתת ולעתים אנו בוהים בעצם מסוים ומעסיקים את ראשינו במחשבות שונות. 

אנו, המבוגרים, יודעים פעמים רבות לנתב את השעמום למקומות אחרים וטובים. נקח לדוגמא סטודנט, שחש שעמום בהרצאה בה הוא יושב. הוא יודע שאין לו ברירה ועליו להישאר בהרצאה, ולכן ינסה ליצור עניין ע"י השתתפות ושאילת שאלות, כתיבת ההרצאה וכו'. אצל ילדים (וכן, גם אצל מבוגרים רבים), שעמום יכול להביא להתנהגות בלתי הולמת, כמו פטפוטים והתעסקות בחפצים אחרים. 


ילד משועמם


הסיבה היא נקודת המוצא
הילד מתלונן שמשעם לו בכיתה? לא נוכל לעזור לו אם לא נדע מה הן הסיבות לשעמום. ולכן, כאשר הילד משתף אותנו בתחושות שלו, התעניינו ובדקו את הדברים הבאים:
  • האם השעמום הוא בשיעור מסוים או בשיעורים רבים?
  • האם לדעתו רק הוא משתעמם, או שיש ילדים רבים שמשתעממים בשיעור?
  • האם יש מורה מסויים שגורם לתחושה זו, או שזה קורה אצל מספר מורים?
  • האם החומר הלימודי באותו שיעור משעמם, הוא קשה לילד או קל לו מדי?
  • האם יש משימות מסויימות, שבהן הילד חש שעמום, כמו כתיבה, קריאה, הקשבה למורה ועוד?
הסיבות הן חשובות מאוד להבנה שלנו וליכולת שלנו לסייע לילד. כמו כן, יכול להיות שלאחר שנשאל את השאלות האלו, הילד יבין לבד עם עצמו כמה דברים שלא שם לב אליהם. הרי מודעות היא דבר חשוב והיא חייבת להתקיים, כדי שנוכל לשנות ולהתקדם.

מה רע בשעמום?
כפי שהוסבר, שעמום מביא פעמים רבות לירידה משמעותית בתנועתיות, לאדישות ולבהייה, אך לא מעט פעמים, תוצאות תחושת השעמום עלולות להפריע למורה ולילדים אחרים בכיתה וחשוב לשים לב אליהן ולחשוב כיצד מונעים אותן. אם הילד מפריע ומפטפט כתוצאה משעמום, חשוב שיהיה מודע לכך וישתדל להימנע מהתנהגות לא רצויה זו. נכון שאין כל דבר רע בשעמום, אך זה נכון כשמדובר במינון נמוך. אם חלק עיקרי מהזמן הילד משתעמם, זה בהחלט עלול לפגוע בתפקודו ולגרור תחושות נוספות לא חיוביות כמו כעס על ביה"ס, אדישות ועוד.

מה עושים?
לאחר ששאלתם את הילדים מספר שאלות, תוכלו להבין בעצמכם את התמונה הכללית, וכך תוכלו לתת לילדים דרכי פיתרון והתמודדות במצבי שעמום. 

  • אם למשל מדובר בשיעור מסוים בו הילד משתעמם, נסו להבין האם זה נושא שהילד לא מתחבר אליו, או שיש קושי בהבנת החומר. במקרה כזה תוכלו לקרב את הילד לנושא הזה ע"י למידה משותפת בבית, צפייה בסרטונים בנושא, הסבר שלכם מדוע חשוב ללמוד את המקצוע. כך יכול להיות שהילד יתחבר יותר לנושא וינסה להקשיב יותר בשיעורים.
  • אם מדובר בשיעורים רבים והילד מתלונן שקל לו מאוד ושהוא מסיים מהר את המשימות ויושב בחוסר מעש, פנו למורה. בררו איתו איך הוא רואה את תפקודו של הילד בשיעוריו. יכול להיות שהילד מתקדם מאוד בהבנת החומר, וניתן יהיה לחשוב ביחד על רכישה של חוברת העשרה. כך בכיתה, כאשר יסיים הילד את מטלותיו, הוא יוכל לעבוד בחוברת נוספת. אולי המורה יוכל לתת משימות העשרה ברמת חשיבה גבוהה יותר, שיאתגרו את הילד ויעניינו אותו. 
  • אם למשל, תשימו לב שהשעמום מתרחש בעיקר במשימות כתיבה, תוכלו להסיק מכך שככל הנראה קיים קושי במיומנות הכתיבה. זה יכול להיות קושי מוטורי (ביכולת הכתיבה הגרפית), או קושי בהבעת הדברים בכתב. כאן תוכלו להתערב ולסייע לילד להתמודד עם הקושי הספציפי. בדרך זו, יכול להיות מאוד, ששיפור במיומנות הכתיבה, תפיג במעט את השעמום במשימות כתיבה. 
הכי חשוב, היו יצירתיים, הבינו את מקור הבעיה וחשבו יחד עם הילד מה ניתן לעשות כשהוא חש שעמום בכיתה. יש דרכים רבות להתמודד עם הקושי, וחשוב לבדוק אילו מהדרכים מתאימה לילד. וזכרו, זה בסדר אם הילד לא מגלה עניין בכל נושא שנלמד בבית הספר, זה אפילו טבעי מאוד. חשוב שהילד יבין מכם שיש לגיטימציה לתחושת השעמום, אך אם אפשר לשנות את התחושה וליצור עניין, אז כמובן שזה כדאי ואף רצוי!



  
 
תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר
נדנדה לתינוק
נדנדה לתינוק מבית GRACO...
הנחה: 17 %
מחיר: 749 ש"ח
כיסא בטיחות גרקו
כיסא בטיחות מבית GRACO
הנחה: 21 %
מחיר: 1499 ש"ח
מושב אורטופדי
מושב אורטופדי...
הנחה: 32 %
מחיר: 194 ש"ח