סוגי מרקי העדשים שיעשו לכם את החורף

החורף בישראל אומנם קצר ולא סוער במיוחד, אבל כל טפטוף קל הוא סיבה להכנת מרק חם ומפנק

מאת: מערכת ילדים פלוס | 29.12.2021

החורף בישראל אומנם קצר ולא סוער במיוחד, אבל גם עננות בגובה נמוך כבר גורמת לנו לחשוב על אוכל מחמם, מנחם, כזה שאפשר לצקת לצלחת עמוקה ולחמם את הגוף. יש שלל מאכלי חורף נהדרים שאפשר להכין, ולקראת סופי שבוע גשומים, כשהבית מתמלא בבני משפחה רעבים ויש תחושה של התכנסות, זה בדיוק הזמן ליהנות מלאכול (וגם להכין) שלל מרקים מזינים, טעימים, עשירים ומפנקים לחורף ישראלי. 

ישנם סוגי תבשילים שיכולים להיות המנה הראשונה בארוחה, וישנם כאלה שהם הארוחה עצמה וכוללים את כל הטוב שאפשר להציע לילדים ולמבוגרים. עם שקדי מרק, עם קרוטונים או בלעדיהם, מרקים, ובעיקר אלה הכוללים עדשים מכל הצבעים, הם ההנאה של החורף הזה.

כשהרוח שורקת והרעמים נשמעים, זה הזמן להניח סיר גדול על הכיריים ולהתחיל ליהנות מהעשייה ומהניחוח שמזכיר ריחות של ילדות. לפניכם כמה רעיונות לשילוב הקטניות העשירות והמזינות בארוחות החורפיות שלכם. על היתרונות של נזיד עדשים שמענו כבר במקרא, כשעשו היה מוכן למכור את עתידו תמורת צלחת משביעה כזאת, וכשטועמים את התבשיל הזה בהחלט מבינים למה.   


מרק עדשים


כתום ולא מגזר
למי שלא נוהג להכין תבשילי ירקות או מרקים נראה לפעמים שמדובר בעבודה רבה ובזמן בישול ארוך, אך למעשה הכנת מרקים היא הדבר הקל והפשוט ביותר, שיכול להוות ארוחה שלמה ועשירה לכל בני המשפחה, גם לצמחונים ולטבעונים שבינינו. 

יש מי שאוהב את המרק שלו צח עם ירקות חתוכים, ויש מי שאוהב שהתבשיל סמיך, טחון, עשיר ומזכיר נזיד, שלו אין צורך להוסיף שקדי מרק או קרוטונים. למרק הכתום יש שלל גרסאות, ולרוב הן כוללות דלעת, גזר ובטטה. אבל אפשר להוסיף לירקות אלה גם עדשים כתומות, או לוותר על הגזר או הבטטה או שניהם, כיוון שהסמיכות והצבע כבר נמצאים בזכות הקטניות. 

היתרון הגדול של הקטנייה הכתומה הוא בכך שאין צורך להשרות את העדשים, הן מתבשלות במהירות, רק לשטוף במסננת, לבשל כחצי שעה והן כבר רכות ומוכנות. לכל העושר הזה מומלץ להוסיף בצל מטוגן, שום, פטרוזיליה, סלרי ושלל תבלינים שיהפכו את התבשיל המהביל לארוחה עשירה בירקות בריאים ומזינים שמשתלבים נפלא יחד.

למי שאוהב את הגרסה הטחונה, זה בדיוק המתכון המתאים להכניס מוט בלנדר ידני (ממחה) לאחר הבישול ולטחון את התבשיל בזהירות. 


משלבים בארוחה קטניות עשירות בחלבונים 
יש סוגים רבים של קטניות וכולן טובות לגופנו וחשובות מאוד, בעיקר למי שממעיט באכילת מזון מהחי. הקטניות כוללות חומוס, פול, עדשים (כתומות, ירוקות, שחורות, מנומרות ועוד), סויה, אפונה, שעועית בכל הצבעים, תורמוס ועוד, והן מקור נהדר לחלבונים מן הצומח, לסיבים ולוויטמינים מקבוצת B. 

יש להן חשיבות גדולה לתזונה של כולנו, וידוע שהן מאזנות את רמות הסוכר והכולסטרול בגוף ומסייעות לעיכול. ואחרי שדיברנו על תרומתן לבריאות, בל נשכח שיש להן טעם נהדר והן משתלבות היטב במגוון תבשילים. מרק עדשים ירוקות הוא מנה מצוינת ומשביעה, והוא יכול להיות ארוחה בפני עצמה. אפשר כמובן לגוון בין כמה צבעים ולהעשיר עוד יותר את הסיר, להוסיף עוד ירקות כמו קישואים, תפוחי אדמה, גזר וכל מה שאוהבים.

לכל סוג של קטניות יש זמן בישול שונה, ויש קטניות שכדאי להשרות לפני הבישול כדי לחסוך זמן. ניתן גם להשתמש בסיר לחץ לבישול מהיר של כל סוגי הקטניות, ואפילו להשתמש במוצרים מוקפאים שייתנו את אותה תוצאה. 


מרק חרירה – כל הטוב כבר בפנים
המרק הנפלא הזה, שמקורו ביהדות מרוקו, הוא ארוחה עשירה בטעם ובמרכיבים שלידה לא צריך להוסיף דבר, רק לדאוג שיהיה מספיק לכולם. זה מרק שיש בו הכול כי הוא כולל גרגירי חומוס, עדשים בצבעים שבוחרים, ורצוי לשלב כמה סוגים, עגבניות, בצל, עשבי תבלין כמו כוסברה, פטרוזיליה וסלרי ומה שמייחד אותו זה תוספת האטריות. קצת כמו מינסטרונה איטלקי אבל בגרסה אחרת. 

למרק הזה נוהגים להוסיף מעט קמח, כך שהוא הופך לסמיך, קטיפתי וצהבהב הודות לתבלין הכורכום, אדמדם הודות לעגבניות המרוסקות ולפפריקה, יחד עם עשבי התיבול שמנקדים את כל הטוב הזה בירוק. יש לו גרסאות רבות עם קוביות בשר, אחרות עם דגים, בשילוב עם כוסברה או ללא כוסברה למי שפחות אוהב, אבל מה שמייחד את המאכל הזה זה הריח והטעם של פעם. 
 
תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר