הרפורמות לחינוך לאן?

תחום החינוך בישראל נחשב לדינמי בכל קנה מידה. אחת למספר שנים, מוחלט במערכת החינוך על ביצוען של רפורמות מקיפות, חלקן מוצלחות יותר וחלקן פחות. ואכן, במהלך השנים האחרונות היינו עדים למספר רפורמות שכאלה, רובן נוסחו על ידי ועדת דוברת לבחינת מערכת החינוך בישראל. על אילו שינויים מדובר? והאם הרפורמות חיוביות או שליליות?

מאת: מערכת ילדים פלוס | 27.05.2014

רפורמות, מעצם היותן כאלה, נועדו לקדם תחום מסוים, במטרה לשנות אותו לטובה. ואכן, במערכת החינוך ניתן למצוא מספר רפורמות עיקריות, בהן מחנכים רבים תולים תקוות ביחס לעתיד. כזו בדיוק היא רפורמת אופק חדש, לשינויים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים, שהוצגה בתחילת 2008. הרפורמה שמה לה למטרה לשפר לטובה את מעמדם ושכרם של עובדי ההוראה בישראל, להביא לפיתוחם המקצועי ולשנות במידה ניכרת את מרחבי הלמידה וסביבות העבודה. כמו כן, שמה התוכנית דגש על שינוי מבנה ההוראה, כך שמעבר לשעות ההוראה הפרונטליות מקדיש המורה חלק מעבודתו לשעות עבודה פרטניות עם התלמידים, כאשר השילוב הזה ממקסם את יעילות ההוראה בעשרות מונים.


בשנים האחרונות, נבחנה הצלחתה של התכנית, והתמונה בעיקרה הייתה חיובית. מחנכים דיווחו כי הישגי בתי הספר שלהם עלו במידה ניכרת, כפי שבא לידי ביטוי בשיפור הישגי תלמידים במבחני מיצ''ב ההשוואתיים במתמטיקה – מכאן, ששינוי שיטת ההוראה כולל בתוכו את היתרון המשמעותי שניתן לצפות לו. ראיות אחרות מצביעות על חיזוק הקשר שבין המורים לתלמידים, ולשיפור תחושת המסוגלות העצמית של המורים בישראל. כמעט 80% מהמנהלים, בהמשך לכך, דיווחו שהם מרוצים מהרפורמה.


בנקודה הזו, יש להצביע גם על הרפורמה האחרונה עליה הכריז בתחילת השנה הנוכחית שר החינוך, שי פירון. בין השינויים הנכללים תחתיה, ניתן למנות את צמצום מספר הבגרויות, חלוקת המקצועות למספר אשכולות מרכזיים, הקטנת היקף בחינות הנבגרות לכ-70% מהחומר הנלמד (שאר הציון ייקבע באמצעות חלופות, דוגמת עבודות מחקר), ביטול בחינות הבגרות בכיתות י' ועוד. עדיין לא ניתן למדוד, כמובן, את הצלחתה של הרפורמה הזו.

אופק חדש


ומה לגבי הביקורות?
כל רפורמה, באשר היא, כוללת בתוכה תמיד צד אחר, של אלה המתנגדים לה. גם הרפורמות השונות במערכת החינוך גררו מספר ביקורות משמעותיות. בכל הנוגע לועדת דוברת, הושמעו ביקורות על ההשקעה הכספית הניכרת הנדרשת על מנת לממש חלק מהסעיפים עליהם היא המליצה, הוצאה שהוערכה בזמנו בכחמישה מיליארד שקלים. ביקורת נוספת הייתה לגבי אי שיתוף נציגים מטעם המורים בדיוני הוועדה, מה שהוציא אותם מחוץ לתמונה, לכאורה או שלא. חשש נוסף היה מהיווצרות פערים בין מוסדות שונים לאחר יישום הדו''ח, בין השאר עקב יצירת מרכזי החינוך האזוריים, או על הכנסת שיקולים "עסקיים" לתוך שדה המשחק החינוכי.

בכל הנוגע לאופק חדש, חלק מהטענות שהועלו נגעו לעומס העבודה שנוצר על המורים, או על קשיים בהסתגלות, בעיקר מצד המורים הותיקים יותר, לאופן העבודה החדש.

כששאלנו מורה מהמרכז לגבי דעתה על רפורמת אופק חדש ענתה: "אין ספק שזה היה שינוי לטובה, שבא לידי ביטוי במיוחד בשכר שלי. בתחילת דרכי קיבלתי משכורת מינימום שפשוט הייתה עלבון וחוסר הערכה לעבודתי. כשהרפורמה נכנסה קפצה המשכורת משמעותית, על אף שגם העלו את שעות העבודה שלי. כמו כן תלמידיי מקבלים שעות תגבור רבות ושעות פרטניות ואפשר לעבוד בקבוצות קטנות ולחזק ילדים מתקשים. שעות דיאלוג גם הן נכנסו למערכת השבועית ויש לנו שעתיים שבועיות שמוקדשות לדיאלוג עם תלמידים והורים. החסרונות הם בעיקר בשעות עבודה מרובות. אני מוצאת את עצמי היום מלמדת שעה שביעית כשהילדים ואני מותשים מאוד ולא תמיד שעות אלו אפקטיביות. אני חושבת שסה"כ התלמידים, ההורים והמורים צריכים להיות מרוצים מהשינוי אבל לדעתי המערכת צריכה לעבור עוד שינויים רבים. הייתי מזמינה בשמחה כל אחד להתלוות אליי ליום אחד לעבודתי ולהבין טוב יותר את הקשיים העומדים בפני המורים ואת החשיבות הרבה של המקצוע הזה".



תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר
עגלת Bebe Confort
עגלת Bebe Confort
הנחה: 31 %
מחיר: 2199 ש"ח
כיסא בטיחות גרקו
כיסא בטיחות מבית GRACO
הנחה: 21 %
מחיר: 1499 ש"ח
עריסת תינוק
עריסת תינוק מפוארת
הנחה: 20 %
מחיר: 399 ש"ח