המשמעות בפענוח ציורי ילדים

ילדים מבטאים את עולמם הפנימי גם ע"י ציור. פענוח הציורים מתבסס על תיאוריות מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית של הילד, שכן ניתן לראות שילדים בני אותו גיל מציירים סימבולים דומים, אולם עדיין לכל ילד יש את הסגנון האישי שלו המעיד על אופיו ועל הפירוש שלו למה שהוא חווה באופן טבעי ביומיום.

מאת: דיקלה גולסה | 01.01.2014

מקובל לחשוב שהורים או/ו גננות פונים לפענוח ציורי ילדים רק במקרים של איתור פחדים ומצוקות או שינוי התנהגותי משמעותי כלשהו, אבל בעצם, הציורים הם כלי נוסף להבנת התנהגותו היומיומית. מכאן שניתן לקבל תשובות שונות לגבי הילד כמו: מדוע יש להגיד לו כל דבר אלף פעם עד שהוא עושה? לאיזה חוג מתאים לרשום אותו כך שהוא יחזק את בטחונו העצמי? כיצד הוא חווה את הקשר שלו עם אמא שלו? כיצד ניתן לסייע לו להפוך לילד מקובל יותר או/ו עצמאי יותר? איך ניתן לחזק את הקשר המשפחתי? והכי חשוב, האם הוא בשל מבחינה חברתית ורגשית לכיתה א'?

מה בודקים בציור?
בציור אנו מייחסים משמעות רבה לצורות, לצבעים, לקוו ולשימוש בשטח של הדף שבו בחר הילד להשתמש ובכך מנסים לאמוד ולאבחן את משמעותם הסמלית ואת האופן שבו הם משלימים ומסבירים את הבעתו המילולית של אותו ילד ואת התנהגותו בכלל.

ההנחה היא, שכאשר ילד פועל בשלב מסוים מבחינה גראפית, מעיד הדבר על דרגת בשלותו מבחינה הכרתית, ריגושית, חברתית ואסתטית. כך למשל, מוטיב הבית משקף את ראיית הילד את משפחתו.

אולם, בפענוח ציורים אנו מנסים לבדוק עד כמה קרובים או תואמים הרכיבים שהזכרתי קודם (צורה, צבע, הפרופורציות בציור ועוד), לנתונים הידועים על שלב ההתפתחות העשוי להתאים לגיל הילד ולמצבו החברתי. או אז, הבדיקה בין הרצף הכללי לבין היישום האינדיבידואלי של הילד, עשויה ללמד על הבעתו ותפיסתו של הילד את מציאות חייו ואת יכולתו לגבש אישיות ו/או יכולות שיסייעו לו בעתיד בדרכו. כל זה ועוד, שופע מן הציור ומצפה למפענחת.



פענוח ציורי ילדים



שלבי התפתחות הציור וחשיבות התאמתו לגיל של הילד:

השלב הראשוני ביותר, בגילאים 1.5-3.5
, הוא שלב השרבוט, דהיינו, השלב של הצורות: קווים מאוזנים, קווים מאונכים ועיגולים שהילד נותן להם שם אסוציאטיבי.


השלב השני, בגילאים 3-5, נקרא השלב הטרום סכמתי, תקופת מעבר לציור הסכמתי בו הילד נע בין שרבוט לציור מוגדר ומכוון יותר. מתחילה להופיע דמות אדם ראשונית- עיגול כראש וגפיים היוצאים ישר מהראש (נקראת בספרות: הראשן). בשלב זה,  הילד מנסה לתאר בציוריו את תפיסתו את הסביבה ואת תחושת העצמי שלו והרגשתו כלפי הסביבה.
  


השלב השלישי, בגילאים 4.5-9 , השלב הסכמתי, כלומר השלב התבניתי. בשלב זה הילד מתחיל לצייר דמויות וחפצים בעזרת ייצוגים הנדסיים, הצורות הן אוניברסאליות (כל בית יהיה בנוי מריבוע ומשולש, הדמויות יקבלו תבנית קבוע וזהה). יש לציין כי הסכמה משתכללת עם הגיל אך עיקרה שהילד מצייר את מה שהוא יודע על העולם ולא בהכרח את מה שהוא רואה, ולכן ניתן לראות דברים "מוזרים" כמו, הבית השקוף- רואים את מה שיש בתוכו, עיוות גדלים, אין עדיין פרופורציות מציאותיות אלא לפי חשיבותם הרגשית לילד, למשל: אבא גדול מהבית. איבר מוגדל או מודגש מעיד על חשיבותו הרגשית אצל הילד (העדר איבר גם מעיד על קושי רגשי עם איבר זה). מאפיין נוסף בשלב זה הוא הצורך שכל דמות תוצג בשלמותה ואין לכסותה, והתחלה של ארגון המרחב הציורי על קו בסיס, וכך הופכים רכיבי הציור בהדרגה קרובים יותר להגיונם של המבוגרים וגם הציור כתבנית מתארגן מעט כאשר הקצב הוא אינדיבידואלי מאוד.


השלב הרביעי, בגילאים 9-12, השלב הטרום ריאליסטי, זהו שלב שבו הציור הסכמתי פוחת אם כי לא נעלם ויש ניסיונות חדשים לייצג את מה שקולטים בחושיהם, כלומר לא את מה שיודעים- הסכמה, אלא את המציאות הנוכחית את האינדיבידואל והייחודי לו . ניסיונות להתמודד עם תיאור תנועה, פרופיל, עומק, הסתרה של אובייקטים זה על ידי זה. בתקופה זו יש ריבוי סגנונות וחיפוש אחר דרך חדשה.


השלב  החמישי, בגילאים 12-19, השלב הריאליסטי, הוא שלב שבו הרבה ילדים עוצרים ומפסיקים להתעניין בציור, זהו גיל רגיש וביקורתי והפער בין הידיעות על העולם ליכולת הביטוי יוצרים תסכול. יש להם דרכי הבעה קלות יותר- דיבור וכתיבה. הצפה רגשית ומינית  גורמת להם לעזוב את דרך ההבעה האומנותית. כמובן שיש את אלו הממשיכים לצייר ומשתמשים בציור כדרך להבעת רגשות , אידיאות , מחשבות וחיפוש עצמי, בשלב זה יש דגש רב על השונה והייחודי,  ניסיונות לשכלל את הטכניקה- תלת מימד ,עומק ופרספקטיבה, הצללה , ושכלול תכני- תיאור פילוסופיית חיים, סמלים ערכים, מאווים נפשיים וחרדות, עיסוק במוות ועוד.


מכאן אפשר להבין כי הסמלים המוסכמים כביכול, אל מול הציור האינדיבידואלי של הילד נותנים למאבחנת את הידע הנדרש כדי להבין מה הילד חווה, כיצד הוא מפרש את הדברים שעוברים עליו, מהי בשלותו הרגשית לעבור לשלב הבא ועוד.


המאבחנת מתייחסת לכלל הסימבולים/צורות/קווים במספר רב של ציורים (לפחות כ-15) של הילד שצוירו במקומות שונים: בגן, בבית, בגינה, אצל סבא וסבתא ועוד, וזאת כדי לקבל תמונה כוללת ואמיתית ככל הניתן.


דוגמאות לייעוץ הורים בעזרת פענוח ציורים וגרפולוגיה
הגיעו אליי הורים שטענו שילדם, בן ה-12, נכשל במבחנים במשך זמן רב ולא עוזרים לו כל המורים הפרטיים שיש לו במקצועות השונים וגם ההקלות שהוא קיבל בעקבות האבחון לא תרמו במיוחד להעלאת הציון. הם נראו נואשים מאוד ולא ידעו לומר מה עובר עליו. כאשר הם הביאו לי מספר מבחנים של הילד בהיסטוריה, ספרות ועברית, ידעתי בדיוק מה קורה. כתב היד היה קטן מאוד וברוב התשובות היו מחיקות רבות של משפטים שלמים. הדבר חזר על עצמו כמעט בכל המבחן. והציון, מיותר להוסיף, כמובן, נכשל. הסברתי להורים שילדם בעצם "מוחק את עצמו" והוא אינו מאמין שיש ביכולתו להצליח במבחנים בכלל. האמונה הפנימית הזו של כישלון תמידי הופכת, בסופו של דבר, למציאות אשר חוזרת על עצמה שוב ושוב. יתרה מכך, ילדם לעולם לא חווה תחושת הצלחה ולכן, לפני שנותנים לו שיעורים פרטיים יש לדאוג לאמן אותו להאמין בעצמו וביכולותיו לצד הקניית אסטרטגיות למידה שישפרו לו את תהליכי הזכירה במוח.


דוגמה נוספת היא של הורים מבוהלים שהגיעו בגלל שילדם בן השש מצייר לרוב בצבע השחור. חשוב להבין שהצבע השחור מדבר על חוויה אחרת, כלומר, חוויה שמפעילה את כל החושים ולא רק חוש הראייה (להבדיל, כמו העיוורים שחווים את החיים בכל צורה חושית אחרת מהראייה). כלומר, ילד כזה רוצה יותר לשחק, ליצור, להשיג דברים באמצעות פעילות חווייתית כזו או אחרת. לילד כזה שדורש שיכירו בייחודיות שלו, הייתי ממליצה חוג אומנות, כדורגל ועוד.
 

לסיום, הורים יקרים, אם אתם רוצים לדעת מה עובר על הילד שלכם מבחינה נפשית, רגשית וחברתית, אם אתם חשים שילדכם מתנהג בצורה מוזרה בתקופה מסוימת ואם אתם רק רוצים לדעת מה הוא מרגיש בגן או בבית הספר, אתם מוזמנים לפנות לייעוץ מקצועי.

הכותבת היא דיקלה גולסהM.A. בחינוך. יועצת להורים לתקשורת נכונה עם ילדיהם. 
מפענחת ציורי ילדים וגרפולוגית. לאתר של דיקלה גולסה - 
לחצו כאן 


תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר
פוף מעוצב לילדים
פוף מעוצב לילדים
הנחה: 53 %
מחיר: 189 ש"ח
הליכון
הליכון Infanti
הנחה: 25 %
מחיר: 269 ש"ח
עגלת קאם דינאמיקו
עגלת קאם דינאמיקו
הנחה: 41 %
מחיר: 3499 ש"ח