שיעורי בית- טוב או רע? ואיך מתמודדים איתם?

אם תשאלו הורים לתלמידים מה הדבר הקשה להם ביותר בכל הקשור לחינוך הילדים בבית הספר, רבים מהם בוודאי יענו "שיעורי בית". מסע השכנוע להכנת שיעורי הבית כרוך לא פעם בויכוחים, מריבות, צעקות, תסכול ובכי. האם בכלל צריך לתת שיעורי בית? מה המטרה שלהם ואיך הופכים את הכנתם לקלה ורגועה יותר עבור הילדים ועבור ההורים?

מאת: מערכת ילדים פלוס | 23.12.2014

נושא שיעורי הבית הוא נושא טעון ביותר, כאשר יש שתי דעות רווחות באוכלוסייה. בד"כ תוכלו לראות מצידו האחד של המתרס את ההורים, שרבים מהם חושבים שהשיעורים מיותרים וניתן ללמוד בלעדיהם, ומנגד, בצידו השני של המתרס עומדים המורים בנחישות רבה ומאמינים בכך, ששיעורי הבית הם חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה. 

לפני שנדון לעומק בנושא, בואו ננסה להבין קודם את התופעה כפי שהיא מתרחשת בבתים רבים בישראל. הילדים חוזרים מותשים מיום הלימודים, נכנסים הביתה והשאלה הראשונה ששואלים אותם היא "יש לך שיעורי בית?" הילדים זוכים לקבל ארוחת צהריים, אך בד"כ מיד אחריה מתבקשים לשבת ולהכין את השיעורים. כאן מתחילה סצינת התנגחות בין ההורים לילדים. הילדים מנסים למשוך את הזמן ולדחות את הכנת השיעורים, וההורים דוחקים ומאיצים בהם לסיים את המשימות שניתנו, בטרם יתפנו לשאר עיסוקיהם. 


שיעורי בית


למה בעצם צריך את שיעורי הבית?
אתם בודאי שואלים את עצמכם לא פעם למה אי אפשר ללמוד ולוותר על שיעורי הבית? גם ככה אתם מוצאים את עצמכם מכינים פעמים רבות את השיעורים של הילדים.... 

לשיעורי הבית יש מספר יתרונות וחשוב שכל אחד מאיתנו ידע אותם:
  • תרגול החומר הנלמד- הילדים לומדים לא מעט מידע בכיתה. כדי שהלמידה תהיה אפקטיבית חשוב מאוד לתרגל את החומר הנלמד גם בבית. 
  • פיתוח עצמאות ולקיחת אחריות אישית- כל הורה היה רוצה לחנך את ילדיו להיות עצמאיים ובעלי אחריות אישית. שיעורי הבית הם דרך מצוינת לעשות זאת. בכיתה א' כשהילדים עדיין תלותיים ואינם יכולים להתמודד לבד עם השיעורים, תיווך ההורים הוא צמוד יותר והכרחי. עם הזמן, כאשר הילדים רוכשים את מיומנויות הקריאה והכתיבה הם יכולים להתמודד לבד עם המשימות, ועל ההורים באופן הדרגתי לשחרר את הילדים ולכוון אותם להכין את המשימות באופן עצמאי. ילדים שמסרבים להכין שיעורים יצטרכו להתמודד עם התוצאה, וכך ילמדו להבין שהאחריות בהכנת שיעורי הבית מוטלת עליהם. 
  • מעורבות ההורים בנעשה בכיתה- נכון שהיום יותר ויותר הורים מקבלים דיווח יומיומי במייל או באמצעי תקשורת אחר על הנעשה בכיתה, אך דרך נוספת להיות מעורבים היא באמצעות שיעורי הבית שניתנו, כך תוכלו להבין טוב יותר מה לומד הילד בכיתה. 
  • איתור קשיים- שיעורי הבית מאפשרים לזהות קשיים בהבנת החומר הנלמד אצל הילד. לאחר הלימוד בכיתה, הילד צריך להתמודד באופן עצמאי עם משימות בבית, וכאן זו הזדמנותם של ההורים לאתר קשיים שיש לילד. ברגע שמאתרים קושי כזה או אחר, ההורה יכול לשבת עם הילד ולחזק אותו בנושא בו הוא מתקשה, או לחלופין לעדכן את המורה. כך אפשר למנוע מהילד לצבור פערים לימודיים.
מנגד יש לא מעט אנשים שיוצאים כנגד מתן שיעורי בית, והם סבורים שהשיעורים גורמים ללא מעט בעיות. לדעתם הילדים מכינים את שיעורי הבית רק מפני שהם חייבים, והם עלולים להמאיס עליהם את הלימודים. כמו כן, עולה הטענה לפיה שיעורי הבית גוזלים זמן רב ואם נוסיף לזה את זמן הלימודים בבית הספר, הרי שכמעט לא נשאר זמן פנוי לילדים לעיסוקים אחרים וחשובים לא פחות כמו חברים, חוגים, זמן איכות עם המשפחה ועוד. התרעמות נוספת היא על כך ששיעורי הבית גורמים לא פעם לסכסוכים עם ההורים, לשקרים, העתקה ועוד התנהגויות לא רצויות כאלו ואחרות. 


שיעורי בית


אם נודה באמת, כולנו מבינים שאנו צריכים לקבל את המצב הזה ואין לנו יותר מדי ברירות, אלא להתמודד מדי יום עם הכנת שיעורי הבית שמקבלים ילדינו. איך אפשר בכל זאת להפוך את הכנת השיעורים לרגועה יותר, ולהפיק ממנה את היתרונות הטמונים בה? אספנו לכם מספר טיפים שיוכלו לסייע לכם בנושא.

  • תכנון סדר יום- ילדים זקוקים לסדר יום מובנה וידוע מראש. שבו יחד עם הילדים ותכננו יחד את סדר היום שלהם עם חזרתם מבית הספר. הקפידו להתאים את סדר היום לילד ולהתחשב בהעדפותיו. למשל, יש ילדים שפשוט לא מסוגלים להכין שיעורים לאחר האוכל. במצב שכזה, הכניסו לסדר יומם פעילות אחרת לאחר ארוחת הצהריים ודחו מעט את הכנת השיעורים. 
  • פינת למידה נאותה- כדי שהילדים ירצו להכין שיעורים, חשוב לארגן להם פינת למידה נוחה ומותאמת. אי אפשר לצפות מילד להכין שיעורים בשולחן האוכל, שסביבו משחקים וצועקים אחיו ואחותו הקטנים וברקע הוא שומע את הקולות הבוקעים מן הטלוויזיה. דאגו לשולחן כתיבה לילדים עם כסא נוח שימוקמו בפינה שקטה בבית. יש ילדים שקשה להם לעבוד בשקט והם מתרכזים דווקא כשהם בסביבת חברה. ילדים אלו יכולים לשבת בסלון, אך חשוב לצמצם ככל הניתן את הגורמים שיכולים להסיח את דעתם. 
  • תיחום זמן הכנת השיעורים- חשוב לתחום את זמן הכנת שיעורי הבית, וזאת כדי שלא יווצר מצב בו הילדים יסיימו את השיעורים בשעות הערב המאוחרות ולא ישאר להם זמן לעיסוקים אחרים. זמן הכנת השיעורים משתנה מגיל לגיל וכדאי לשאול את המורה מה הוא הזמן הרצוי להכנת השיעורים. אם זמן הכנת השיעורים מתארך בעקביות מעבר לזמן הרצוי, כדאי וחשוב לבדוק מה הסיבה לכך. האם הילד מתקשה בנושא מסוים, או שמא אינו מרוכז מספיק. 
  • תיאום ציפיות- שבו עם הילדים והחליטו יחד כיצד הם יכינו את השיעורים. שתפו אותם בציפיותיכם מהם. למשל: תאמרו להם שעליהם לעבור על השיעורים בעצמם. אם אינם מבינים משהו, הם יכולים לסמן כוכבית ליד השאלה, ורק בסיום השיעורים יקראו לכם ותעזרו להם. גם במקרה הזה, הקפידו שהדרך אותה בחרתם תתאים לילד וליכולותיו. יש ילדים שכאשר הם נתקלים בקושי, הם לא מסוגלים להתקדם הלאה ועבורם תצטרכו לשנות את אופן הכנת השיעורים. 
  • סמכו על הילדים- חשבו רגע על עצמכם ומה קורה כאשר מישהו דוחק בכם לעשות משהו. פעמים רבות זה רק יצור אנטגוניזם אצלכם, ואתם תדחו את העשייה רק בגלל שדוחקים בכם. זה תקף גם אצל ילדים. ככל שתדחקו בהם, הם ימצאו יותר סיבות לא להכין את השיעורים. במקום זאת, מצאו את הזמנים המתאימים להזכיר להם בנעימות שאתם סומכים עליהם, ושיזכרו ששיעורי הבית הם השיעורים שלהם והאחריות להכין אותם מוטלת עליהם. תופתעו לגלות עד כמה שינוי בגישה שלכם יגרור שינוי לטובה בתפקודם של הילדים. 
  • השיעורים הם של הילד, לא שלכם! הורים רבים מתערבים יתר על המידה בהכנת השיעורים, כדי שהם יהיו מושלמים, בלי טעויות ושכתב היד יהיה יפה וברור והם לעתים מכתיבים תשובות, כותבים מלים, פותרים תרגילים וכו'. תלמדו להרפות, לא כל ילד יקבל בהבנה התערבות שכזו ומה גם שזו בוודאי לא המטרה של שיעורי הבית. זכרו שהשיעורים לא צריכים להיות מושלמים אלא להיות משמעותיים, וכדי שיהיו כאלה הילד הוא זה שצריך להתמודד איתם בעצמו. אתם שם ללוות ולכוון, אך לא להכין עבורו את השיעורים. 
  • חיזוקים- כל ילד זקוק לשמוע מילה טובה וגם במקרה של הכנת שיעורים, יש לכם הזדמנות לחזק ולהעצים את ילדיכם. אל תשכחו לשבח את הילדים על הכנת משימה כראוי, על המאמץ בהכנת השיעורים, או אפילו על כך שישבו ביוזמתם והתחילו להכין את השיעורים. זכרו- אצל כל ילד אפשר למצוא משהו לחזק, גם אם זה הדבר הקטן ביותר.

לסיכום, כולנו יכולים להסכים על כך שלשיעורי בית יש יתרונות לצד חסרונות, כמו בכל דבר אחר בחיים. אם אתם תלמדו לקבל בהבנה את שיעורי הבית, סביר להניח שזה המסר שתעבירו לילדים שלכם. ואז כל מה שנשאר הוא לנסות ליהנות מהם, או לפחות להכין אותם ברוגע ולהתפנות לעיסוקים אחרים. 



תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר
מתגלשים ונהנים!
מתגלשים ונהנים!
הנחה: 32 %
מחיר: 649 ש"ח
רכב פדלים
רכב פדלים של המותג Dolu
הנחה: 24 %
מחיר: 229 ש"ח
הליכון צ'יקו
הליכון צ'יקו דגם D.J
הנחה: 22 %
מחיר: 350 ש"ח