חינוך מקוון - הרשת כמרקחה לימודית

אנשי חינוך לא יכולים להרשות לעצמם להתעלם מהמרחב הקיברנטי. כתוצאה מכך הופכת הרשת למרקחה לימודית, המרכזת תחת קורת גג אחת שורה ארוכה של יתרונות ייחודים. שימוש בחינוך מקוון עולה בקנה אחד עם תחומי העניין של ילדים ובני נוער. הוא מתאים ליכולות הטכנולוגיות שלהם והוא מאפשר להם להרחיב את ארגז הכלים המעשי.

מאת: מערכת ילדים פלוס | 30.03.2015

חינוך מקוון יוצר עניין והוא עומד בשורה אחת עם אפשרויות נוספות של ניו מדיה. השימוש ברשת במהלך פעולות חינוך מתאפיין בנגישות, מודולוארית וזמינות. הקטלוג החינוכי שהוא מרכז מידע אינטרנטי מבית משרד החינוך, עומד לרשות התלמידים מכל מכשיר טכנולוגי, בכל שעה ובכל זמן. התלמידים משתמשים בקטלוג על מנת לצבור ידע והם נעזרים בו לצורך השוואה מול מקורות מידע נוספים.

הקטלוג החינוכי כפי שמופיע במסגרת חינוך מקוון אינו מייצג תופעה ייחודית רק לישראל. מטבע הדברים, השימוש ברשת במסגרת מערכת החינוך משותף כמעט לכל המדינות המערביות. בארצות הברית, באירופה וכעת גם בארץ ניתן לראות את אחוזי החדירה המרשימים של החינוך המקוון. מורים שמשתמשים בחינוך הזה בצורה נכונה מרוויחים ערך מוסף ומשיגים תועלת מרבית.



חינוך מקוון


טיפים לשימוש נכון בחינוך המקוון

בניגוד למה שנהוג לחשוב, חינוך מקוון לא תמיד מקל על המורים ולעיתים הוא אפילו מקשה עליהם. מורים חייבים להתאים את עצמם לסביבה המשתנה. עליהם להכיר ביתרונות של החינוך המקוון, אך לשמור על המאפיינים של החינוך המסורתי. אפשר לדוגמא לפתח תכניות לימוד הכוללות את הקטלוג החינוכי ובמקביל גם לשלב ספרים דיגיטיליים עם מחברות רגילות. במקביל, בתי ספר רבים ברחבי הארץ פותחים מגמות הנשענות על הקטלוג החינוכי מחוץ לשעות הלימודים. בבתי ספר אלו מעודדים את התלמידים לקחת חלק במעורבות חברתית ועומדים לרשותם לצרכי תמיכה ועזרה.

הטיפ החשוב ביותר הוא להשתמש בחינוך המקוון תוך כדי מענה על צרכי התלמידים. במילים אחרות, החינוך והשימוש ברשת אף פעם לא יכולים לבוא על חשבון הילדים ובני הנוער. מורים חייבים להציב את האינטרס של התלמיד בראש סדר העדיפויות. עליהם לבצע רפלקציה אישית ולקבל משוב מהתלמידים על האפקטיביות של החינוך והפעולות השונות.


למידה משמעותית בחינוך המקוון

אי אפשר לדבר על חינוך מקוון מבלי להזכיר את הפרויקט של למידה משמעותית. זהו פרויקט גורף המשותף לכל בתי הספר, התיכונים וחטיבות הביניים. בלמידה משמעותית המטרה היא להפוך את התלמיד לחלק מהתהליך. הלמידה המשמעותית לא בוחנת תלמידים לפי מבחנים, אלא על פי תוצר והשתלבות אישית. למידה מן הסוג הזה מתכתבת עם סל האפשרויות של חינוך מקוון. השימוש ברשת מרחיב את אפשרויות הלמידה המשמעותית והוא תורם למורים ולתלמידים. 


לסיכום, חינוך מקוון צפוי להמשיך וללוות את מערכת החינוך וההוראה גם בשנים הקרובות. השאלה היחידה היא כיצד משתמשים בחינוך הזה. השימוש דורש הכשרה של מורים מתאימים והקצאה של זמן ומשאבים. 
 


תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר