שימוש בדמיון מודרך לשיפור המצב החברתי

"אם רק ארצה אוכל לטוס לי לירח ולטייל לי בעולם עם כדור פורח" שורה זאת מתוך שיר ילדות מעידה כי ילדים אוהבים לדמיין, הם מסוגלים לראות בעיני רוחם סיטואציות, מקומות ואנשים וליהנות מתוצאות המשחק בדמיון. נשאלת השאלה האם אפשר להשתמש בדמיון גם לשיפור המצב החברתי?

מאת: בת שבע טל | 19.02.2014

המוח של האדם הוא "מכשיר" בעל עוצמה רבה, אצל ילדים הוא פועל באפקטיביות רבה ובזמן קצר. כל המכשירים החכמים שהומצאו לאחרונה, נעשו ע"י ממציאים שהלכו עם היצירתיות והדמיון שלהם צעד אחד רחוק יותר מכולם.

ד"ר חיים אורון כתב בספרו פסיכוקיברנטיקה (1989) על שפת התכנות של "המחשב" האנושי- המוח. ממחקרים שנערכו על התנהגות האדם בשנים האחרונות התברר כי יש דרך לתכנת את מוח האדם באמצעות דמיון מודרך ולהוציא לפועל כל תוכנית, בכל תחום.

ד"ר ג'וזף מרפי בספרו, כוחו של התת מודע, מכנה את תת ההכרה בשם
"בית האוצרות" ומעניק הסבר מפורט על שימוש בכוח החבוי בכל אחד מאיתנו.

נשאלת השאלה, האם אפשר להשתמש בדמיון גם כדי להשיג שיפור בתחום החברתי, בתחום הלימודי, להתגבר על פחדים?


במהלך שבע השנים האחרונות חקרתי אצל 400 ילדים בני 10-18 את הקשר בין שימוש בדמיון מודרך ובין שיפור הישגים. התחומים שנבדקו הם:  בתחום החברתי, הלימודי, דימוי עצמי, התמודדות עם פחדים, יחסי הורים ויחסים בין אחים. בספר "זינוק לחיים"- אימון לילדים ונוער הילדים מציבים מטרה ופועלים בכלים מעשיים כדי להשיגה.

בתחילת המחקר נערך אבחון לילדים באמצעות שאלות והם התבקשו לדרג את מצבם בכל אחד מהתחומים, ולהעניק לעצמם ציון בין 1-10. לאחר סקירה נרחבת של התנהגותם בבית ובבית הספר, הילדים התבקשו לבחור מטרה אחת שעליה הם רוצים להתאמן, תוך התחייבות לבצע את משימות האימון מדי שבוע.


נתמקד במקרים מיצגים אשר תועדו לאורך ארבעה חודשים:
אור בת 14, העניקה לעצמה את הציון 6. "יש לי שתי חברות, הן לא ממש חברות טובות. אני לא מתחברת לבנות הכיתה, הן מדברות על נושאים שלא כל כך מעניינים אותי. אני אוהבת לשחק במשחקי מחשב, מתעניינת בכדור רגל והן מדברות רק על בגדים ותוכניות טלוויזיה שאינני רואה. בשנה שעברה הייתה ילדה אחת שרציתי להיות חברה שלה, הצעתי לה ללכת לסרט, והיא הסכימה. לאחר שראינו את הסרט, היא פגשה בנות מהכיתה ופשוט ברחה לי. ממש נפגעתי ואני לא רוצה לדבר איתה יותר. חברה אחרת באה אלי ואחרי חצי שעה היא אמרה שהיא צריכה ללכת לסבא וסבתא שלה, אחר כך ראיתי שהיא יושבת על הספסל בפארק עם בנים ובנות מהשכבה שלנו. "

גליה, בת 11 העניקה לעצמה את הציון 3 במדד המקובלות שלה בחברת הילדים. "אין לי אף חברה טובה, בהפסקות אני לבד. ניסיתי להצטרף לקבוצות של בנות אבל הם אמרו שאני "נדחפת". בהתחלה ניסיתי להביא חטיפים ולכבד אותם, הם ביקשו ממני שאתן להן, אבל כאשר הן הביאו חטיף, ביקשתי והן אמרו שכבר לא נשאר. עכשיו, אני לא רוצה להיות איתן. אם אני רואה ילדה בצד, או מישהי שבוכה, אני ניגשת אליה ומדברת איתה."

רוני, בן 10." ביום שישי נעלבתי מחבר, הוא הזמין כמה חברים ליום ההולדת שלו. שמעתי שהחברים שלי מדברים על המסיבה ושאלתי אותו: " מתי יש לך יום הולדת?". הוא ענה:" מה זה מעניין אותך? אתה לא מוזמן!". בלילה היו לי סיוטים, רציתי לשבור עליו משהו מרוב עצבים. לא אמרתי למורה כי אני לא רוצה שיקראו לי מלשן".



דמיון מודרך כפתרון לבעיה חברתית


במקרים אלו ואחרים אנו מגייסים את כוחו של התת מודע לעשיית השינוי ויצירת מציאות חדשה. בטרם תרגיל המדיטציה, הילדים מתבקשים לצייר את עצמם, דיוקן אישי, ולאחר מכן לצייר את עצמם בחברת הילדים בכיתה.

באמצעות הציור נערך אבחון מצבו הרגשי של הילד, המציג את חוזקותיו וחולשותיו. לאחר שמתקבלת תמונה רחבה ומאתרים את הפחדים שמנהלים את הילד/ה, אנו מבררים את מידת הערכתו את עצמו ומהם התחומים שעוצרים אותו לעשות מעשים שיקדמו אותו. בשלב זה אנו נכנסים להרפיה עמוקה.

באמצעות נשימות עמוקות והתנתקות מרעשים חיצוניים אנו מגיעים למפלס של שלווה ורוגע בו ניתן להיפרד מדפוסי התנהגות ישנים. הילדים מתבקשים לדמיין כי הם נכנסים לתוך מכונה שסורקת את גופם ומחפשת את הנקודות השחורות שמסמלות את האירוע שנחרט בזיכרונם, לגלות את המילים המדויקות שבגללם הם מרגישים פגועים. הילדים בודקים את התחושות בכל חלקי גופם ומשחררים מועקה, עצב, תסכול, פחד, אכזבה ועוד.

בשלב זה, הילדים מתבקשים לדמיין תמונה של מציאות רצויה, אנו מתחילים להריץ סרט דמיוני, שומעים את הקולות, רואים את הצבעים, מתבוננים בחברים מנקודת מבט אחרת. כל ילד מעניק לעצמו מתנה שבאמצעותה יוכל לפעול כרצונו, ממקום של חוזק ועוצמה פנימית.

השבוע הענקתי כדור צבעוני למתאמן שלי, ילד בן 10 שסיים תהליך אימון.
ילד יצירתי במיוחד אשר לימד אותי להשתמש בדמיון להשיג מטרות. באחד המפגשים שאלתי אותו:
" איזו מתנה היית רוצה לקבל שאינה עולה כסף"? (זאת שאלה אחת מיני רבות מתוך הספר "זינוק לחיים") והוא ענה לי: כדור. ניסיתי להסביר לו שכדור עולה כסף, ואני רציתי לשמוע על מתנה אחרת. הוא הביט לעברי במבט חודר והסביר לי, אני רוצה כדור של כוח, כדור של אומץ, כדור של כוח רצון, כדור של יכולת דיבור, כדור של בחירה, כדור של השפעה.
ומה תעשה עם הכדורים האלה? "אני אתן אותם למי שלא יכול לבוא אלייך לאימון". התמוגגתי מתשובתו. זו הייתה ההוכחה בשבילי שהכלי של הדמיון המודרך פועל ביעילות רבה אצל ילדים ובני נוער בכלל ואצל בעלי קשב וריכוז בפרט.


טיפים שימושיים: מתוך הספר:" זינוק לחיים- אימון לילדים ונוער"

השלב הראשון הוא תרגיל מדיטציה, דמיון מודרך או כל הרפיה אחרת.
לאחר מכן, בחרו את הדרך המתאימה עבורכם.
  1. לעצום עיניים, לרשום את המשפט שפגע בכם על דף לבן. לקמט את הדף וליצור כדור קטן, לזרוק את הכדור הכי רחוק שאתם יכולים ולשחרר את מכלול הרגשות השליליים שחוויתם כתוצאה מהאירוע.
  2. לדמיין שאתם נמצאים בחוף הים, כתבו על החול את שמות הילדים שפגעו בכם. ראו את המים שוטפים את שמות הילדים ומעשיהם. כתבו על החול החם באמצעות צדפים מילים מעודדות: אני חברותי, אני מוצלח, אני בטוח בעצמי. צלמו את יצירתכם באמצעות המוח ושמרו למזכרת.
  3. לנשום נשימות ולספור לאחור בין 10 ל 0. בכל פעם שאתם שואפים אוויר אתם ממלאים את גופכם בביטחון עצמי, אומץ, השפעה ואסרטיביות. בכל פעם שאתם נושפים החוצה את האוויר, אתם משחררים תחושות של פחד, תסכול, אכזבה, פגיעה, עצב, מחנק.
  4. לצייר את עצמך בצבעים שמחים מוקף חברים. לשים את עצמך במרכז הדף, משדר בטחון ועוצמה. לתלות את הציור מעל המיטה שלך ובכל יום לפני השינה לראות את התמונה הופכת למציאות.
ניתן להוסיף רעיונות כיד הדמיון הטובה עליכם.


לסיום, הורים וילדים דיווחו על שינויים בהתנהגותם של הילדים. ניכר הבדל משמעותי בתחושותיהם של הילדים אשר הצליחו להשתמש בדמיונם באופן קבוע, הפחדים נעלמו, הם הצליחו ליצור קשרים חברתיים ולהתמודד בהצלחה בהשגת מטרותיהם בהתאם לרצונותיהם.



בת שבע טל, מנהלת מרכז לאימון וייעוץ.
מחברת הספר: " זינוק לחיים"- אימון לילדים ונוער
מרצה מבוקשת ומשתתפת כמומחית בתוכניות הטלוויזיה והרדיו.
www.batshevatal.co.il



תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר