הגעתם ליעד (בשלום) – בטיחות הילדים ברכב אז והיום

מהסל-קל דרך מושבי הבטיחות ועד הבוסטרים, נראה כי משנה לשנה יש יותר חוקים ואביזרים כשזה נוגע לבטיחות הילדים ברכב, אך לא במקרה. עם השנים חלה ירידה משמעותית בכמות הנפגעים וההרוגים בקרב הילדים והמבוגרים בתאונות דרכים. מתי ואיך התפתחו האמצעים הטכנולוגיים ומה היו השינויים התרבותיים שהפכו את הנסיעה ברכב פרטי לבטוחה?

מאת: מערכת ילדים פלוס | 02.05.2016

כשאנחנו מתכוננים לנסיעה עם ילד ברכב ברור לנו שעלינו להושיב אותו במושב בטיחות מתאים לגילו, כפי שברור לנו שלא ניתן לתינוק מזון שהוא אינו יכול עדיין ללעוס או שלא נרשה לילדה להכניס יד לאש. אך זה לא תמיד היה כך. כמו כל אמצעי הבטיחות שהפכו לחלק בלתי נפרד מהשימוש ברכבים פרטיים בעשרות השנים האחרונות, מושב הבטיחות נולד שנים רבות אחרי המצאת המכונית והפיכתה לחלק כמעט בלתי נפרד מהחיים בחברה אנושית מודרנית, בעקבות תהליך מורכב שכלל פיתוח טכנולוגיות וחקיקה להגנה על ילדים ומבוגרים מפני תאונות. 

לאחר המצאת המכונית ועם הפיכתה למוצר צריכה בתפוצה רחבה בעשורים הראשונים של המאה ה-20 במיוחד בארה"ב, הלך וגדל גם המחיר של השימוש במכוניות בחיי אדם ובפציעות. תהליך זה הוביל להופעתו של ענף ביטוח חדש - ביטוח רכב, וכן לעיסוק גובר בדרכים להפחית את הסיכון להולכי רגל ונוסעים. עד שנות ה-50 רוב העוסקים בבטיחות בארה"ב פעלו לפי אסטרגיה של "הימנעות מתאונה". יישום האסטרגיה התבסס על חינוך הנהגים, שיפור הכבישים, ובתחום עיצוב הרכב – שיפור מערכות הבלמים וההיגוי במקביל לחיזוק המעטפת החיצונית של הרכב. האסטרטגיה הזו לא הוכיחה את עצמה ולפי נתוני הרשות הלאומית האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) עד אמצע שנות ה-60 אשר בהן טיפס מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בארה"ב לשיא של כ50 אלף הרוגים בשנה ורק אז השתנתה המגמה ומספר ההרוגים פחת בהדרגה באופן משמעותי עד ימינו. 

בישראל ובמדינות מערביות נוספות התרחש תהליך מקביל. דו"ח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מלמד שבין השנים 1980 ל-2014 ירד מספר ההרוגים בתאונות דרכים ביחס לנסועה (קילומטרז') מרמה של 38 הרוגים למיליארד ק"מ נסועה בשנת 1980 עד לרמה של 5 הרוגים למיליארד ק"מ נסועה בשנת 2014. הדו"ח גם מתאר ירידה עקבית במספר ההרוגים בתאונות דרכים מאז שנת 2000 (ירידה של 49%) וירידה מקבילה של מספר הילדים ההרוגים בתאונות דרכים בעשור האחרון.

שינוי המגמה הוא תולדה של שילוב גורמים ובהם – חקיקה, הגברת המודעות הציבורית והתפתחויות טכנולוגיות. אופי השינוי נקבע בין היתר בעקבות התפתחות גישה חדשה להתמודדות עם תאונות דרכים אחרי שנות ה-60. הגישה החדשה שמה דגש על אמצעים להגנה על הנוסעים במקרה של התרחשות תאונה (crash worthiness) על בסיס תפיסה לפיה הפגיעה בתאונות נובעת מ"ההתנגשות השניה" – הפגיעה של נוסעי הרכב בחלקים בתוכו לאחר התאונה או ההעפה שלהם אל מחוצה לו. גישה זו תרמה לפיתוח אסטרטגיות חדשות להגנה על נוסעים הן בעזרת התאמות במבנה הרכב והן בעזרת פיתוח אביזרי הגנה כמו כרית האוויר, חגורת הבטיחות ומושב הבטיחות לילדים. 


בטיחות הילדים ברכב אז והיום


מודל מוקדם של חגורת הבטיחות הומצא כבר במאה ה-19 אך היה זה תהליך ארוך עד שהחגורה הפכה לחלק סטנדרטי מהמכוניות ועוד יותר עד שנוסעים התרגלו להשתמש בה באופן קבוע בנסיעה. חגורת הבטיחות המודרנית בעלת 3 נקודות העיגון הומצאה ונכנסה לשימוש סטנדרטי בחברת וולוו ב-1959 ובהמשך בחברות אחרות. מאז שנות ה-70 ובמהלך העשורים שלאחר מכן הפך השימוש בחגורות בטיחות בהדרגה לחובה ברוב המדינות המפותחות ובתוכן ישראל. היום, לפי דו"ח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מ-2014, שיעור החגירה במושב הקדמי בישראל הוא מהגבוהים בעולם ועומד על 96%. 

מושבי הבטיחות הראשונים לילדים הומצאו אף הם כבר בשנות ה-60 אך הכנסתם לשימוש מלא הייתה איטית יותר מאשר הכניסה לשימוש של חגורות הבטיחות, ושיעור השימוש הנכון בהם נמוך גם היום משיעור החגירה, אולי בשל הסרבול היחסי של המושבים לעומת החגורות הפשוטות. בישראל נכנס לתוקף החוק המחייב שימוש במושבי בטיחות מותאמים רק ב-2004. סקר תצפיות של הרשות הלאומית בדרכים מלמד שבשנת 2013 בקרב ילדים בני 0-15 59% חגרו כהלכה, 33% חגרו לא כהלכה ו-7% לא חגרו כלל. 

ממצאי הסקר מלמדים על תשומת הלב שעלינו להקדיש לשימוש נכון במושבי הבטיחות. כללי השימוש הנכון עומדים על שלושה יסודות: התאמה לגובה ולמשקל, עיגון נכון של המושב לרכב וחגירה נכונה, ואפשר להעזר בסיכום פשוט שמציע ארגון בטרם כדי ללמוד עוד על הנושא. כדאי לזכור: שימוש נכון במושבי בטיחות מותאמים הוא אחד האמצעים החשובים ביותר להגנה על תינוקות וילדים בנסיעה ברכב. מחקר שנעשה בארה"ב ומובא על ידי הרשות לאומית לבטיחות בדרכים מראה ששימוש נכון במושבים מונע כ- -50% ממקרי המוות של ילדים בגילאי 1-4 וכ-70% ממקרי המוות בקרב תינוקות עד גיל שנה. 


בטיחות הילדים ברכב אז והיום


למרות שמבחינה סטטיסטית פגיעה של פעוטות ותינוקות בעקבות שכחה ברכב היא תופעה בעלת רמת סיכון נמוכה בהרבה מהסיכון לפגיעה בתאונת דרכים, זו אחת התופעות המפחידות ביותר עבור הורים. למרבה המזל, בניגוד לתאונות שהן תוצאה של מערכת גורמים מורכבת, שכחת ילדים היא תופעה שאפשר למנוע יחסית בקלות. הצעד הראשון והפשוט הוא אימוץ הרגלים נכונים – למשל לוודא בכל יציאה מהרכב שהוא ריק ולא להשאיר ילד צעיר לבד ברכב אפילו לזמן קצר. לצד הרגלים נכונים גם בתחום הזה הטכנולוגיה עומדת לעזרתנו, עם מגוון אפליקציות מסייעות לצד מערכות זיהוי אוטומטיות מבוססות חיישנים. 

השימוש בטכנולוגיות מתקדמות לא מוגבל לתופעה של שכחת ילדים ברכב. במקביל להרחבת השימוש בטכנולוגיות ההגנה הפאסיביות כמו חגורות הבטיחות, התפתח בעשרות השנים האחרונות התחום של טכנולוגיות אקטיביות לסיוע במניעת תאונות העושות שימוש הולך וגובר במערכות ממוחשבות. ההתפתחות הטכנולוגית של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 מאפשרת לשלב בין ההיגיון של עמידות בפני תאונות לבין ההיגיון הפשוט לפיו הדרך להימנע מפגיעה בתאונה היא למנוע אותה. בין הטכנולוגיות האקטיביות אפשר למצוא את מערכות ה-ABS שמסייעות למנוע אובדן שליטה על הרכב בעת בלימה; מערכות עזר בעת נסיעה לאחור; מערכות שנועדו לשמירה על מרחק ביטחון ולמניעת סטייה מנתיב ופיתוחים נוספים שאפשר לצפות שילכו וישתכללו בשנים הקרובות. 

 



 
תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר
מתגלשים ונהנים!
מתגלשים ונהנים!
הנחה: 32 %
מחיר: 649 ש"ח
סל-קל
סל-קל מבית INFANTY דגם LB-321
הנחה: 31 %
מחיר: 249 ש"ח
עגלת Bebe Confort
עגלת Bebe Confort
הנחה: 31 %
מחיר: 2199 ש"ח