מסיימים את החופש בהדרגתיות ובנעימות

החופש היה כיף (אולי יותר לילד מאשר להורה), אך עכשיו חייבים להשריש מחדש את ההרגלים הישנים בכדי שהילד יוכל לקום בזמן לבית הספר ולהתחיל ברגל ימין את שנת הלימודים הממשמשת ובאה.

מאת: מערכת ילדים פלוס | 23.08.2011

בין אם אנו חושבים שהחופש הגדול הוא ארוך מדי ובין אם אנו מאוד נהנים לראות איך ילדינו זוכים לפעילות מיוחדת במהלך החופש הגדול, הרי שעם סיומו אנו מכירים בעובדה שללא פעולות חשובות לא נוכל להחזיר את הילד למסלול הנדרש בכדי שיוכל לפתוח את שנת הלימודים בצורה חיובית. עבור ילדים שהחופש הגדול הוא עולם מלא של פעילויות מיוחדות המשנות לחלוטין את סדרי העולם שלהם, הרי שללא עבודה מקיפה של ההורים יהיה קשה לילד לשנות "מוד פעילות" ולעבור למצב שבו הוא יכול להכיל את הדידקטיות והמסגרתיות של בית הספר או כל מוסד לימודים שאליו הוא אמור להגיע עם פתיחת השנה.

חוזרים לישון בשעות סבירות
אנו לא תמיד זקוקים למחקרים מעמיקים בכדי להבין את חשיבות השינה עבור כל ילד בתקופת
הלימודים. סדרי העולם שעליהם דברנו בפסקה הקודמת מציגים שעות שינה חסרות כל היגיון במהלך חופש של חודשיים. הדבר יכול להגיע לכך שילדים רבים לא נרדמים לפני 4 או 5 לפנות בוקר ואז ישנים עד 2 בצהריים, אם לא יותר. די ברור לכל הורה כי אי אפשר להחזיר את המצב לכזה המזכיר את שגרת ימי הלימודים אם לא עושים זו בהדרגה. לכן חשוב לנקוט בפעולות הבאות –
  • הסבירו לילדים (או הזכירו להם) עד כמה הם היו מותשים בימי לימודים שבהם לא ישנו טוב (פחות מ-9-10 שעות בלילה).
  • מצאו אפשרויות להעלות את רמת הפעילות הגופנית שלהם בכדי שהם ירגישו עייפים בשעות הערב.
  • התחילו להעיר אותם בשעות סבירות (והקדימו את שעת ההשכמה מדי יום עד שתגיעו ל-7 בבוקר בערך) גם אם הם הלכו לישון מאוחר מאוד.
  • דאגו להדרגתיות, אחרת השכמה מוקדמת וקיצונית שנעשית במהירות תביא לכך שהילד יירדם בצהריים ואז שוב לא יוכל להירדם בשעה סבירה בלילה.
  • מקלחת או כל פעילות שגרתית לפני השינה חייבת לחזור לשעות המתאימות לימי הלימודים.
  • צפייה בטלוויזיה או ישיבה מול המחשב בחדרו של הילד חייבים להתקצר בכדי שהוא יוכל לסיימם עד לשעה שבו הוא נכנס למיטה בכדי לישון (ולא בכדי להמשיך לראות סרט או לקבל אס.אם.אסים מחברים).
  • השכמה מדויקת ביומיים שלושה האחרונים של החופש היא חשובה ויש ללוות אותה עם פעילות שאתם דורשים מהילד לבצע. הפעילות תהיה קשורה לחזרה לבית הספר (עטיפת מחברות ו/או ספרים, הכנת כל ציוד הכתיבה, ארגון סופי של החדר לקראת שנת הלימודים, וכד') בכדי שהילד ירגיש את התכלית שבהשכמה המדויקת ולא יחזור לישון או יחפש פעילות שתגרום לו להירדם שוב בצהריים במקום בלילה.

הטלוויזיה והמחשב חוזרים למסגרות זמנים הגיוניות
המשמעות של צפייה ממושכת מאוד בטלוויזיה או גלישה באינטרנט במשך שעות רבות היא ברורה ולכן אנו כהורים לא מאפשרים אותה בהיקפים חריגים במשך תקופת הלימודים. בחופשים ארוכים כשסדר היום ושעות השינה של הילד מתמסמסים להם לחלוטין אנו רואים כי סיכום שעות הצפייה ו/או השהייה מול המחשב הוא פשוט מוגזם. יש למנן מחדש את שעות המסכים השונים (מסך המחשב ומסך הטלוויזיה) בעזרת הפעולות הבאות –
  • מתחילים מבקשה פשוטה המדגישה עד כמה הטלוויזיה והמחשב באים לרוב על חשבון שיעורי בית, שצריך להיות מאוד מרוכזים כשעושים אותם.
  • מצמצמים את שעות הצפייה ע"י איסור או הוראה מפורשת.
  • ילדים ממושמעים אך קצת מפוזרים יש לחזק ע"י טבלאות או תזכורות שתדגשנה להם את הזמנים החדשים שבהם מותר להם להדליק טלוויזיה או לשחק במחשב.

מסתיימת תקופת הבילויים

כשהילדים בחופש גם אנו לוקחים ימי חופש מהעבודה ומארגנים טיולים משפחתיים או ימי פעילות ארוכים במקומות שונים. בנוסף, הילדים מבקשים לישון אצל חבר או שהם יוצאים לאיזו פעילות ארוכה שמשבשת להם את סדר היום. זה הזמן לטפל גם בזה.
  • טיולים ארוכים לא צריכים להתבצע בשבוע או בשבועיים האחרונים של החופש.
  • שינה מחוץ לבית אצל חבר גם היא לא מומלצת בטווח זמן הזה.
  • כל בילוי שמאופיין בחזרה בשעה מאוחרת צריך להיות מקוצר יותר בשבועיים האחרונים ולהיות מבוטל לחלוטין בשבוע האחרון.
  • לקראת סוף החופש משימה מסוימת (גם אם היא קשורה בפרויקט חינוכי כלשהו כמו תנועות נוער למשל) חייבת להיות במינון נכון בכדי שהפעילויות הקשורות אליה לא תחרוגנה מסדר יום רגיל הנהוג במהלך ימי הלימודים.

מתרגלים את שגרת ימי בית הספר
אחת הדרכים להחזיר את הילדים לשגרת פעילות המתאימה לימי הלימודים בבית הספר היא השארת מספר חוברות עבודה או משימות לחופש לשבועיים האחרונים של החופש. כך יכול הילד לקום בשעה סבירה ולהבין כי יש בפניו משימות המזכירות את בית הספר (גם אם הן במינון צנוע יותר). אם אין משימות שניתנו ע"י מוסד הלימודים הרי שתמיד מומלץ לחפש חומר לימודי מסוים (כמו פרקים ראשונים בספר של מקצוע מסוים) בכדי ליצור לילד פעילות המדמה את ימי הלימוד הראשונים שאליהם הוא עתיד להגיע בקרוב מאוד.

לסיום, חשוב מאוד לשים לב לנושא ההדרגתיות. אם תתחילו מאוחר מדי בניסיונות להחזיר את הילד לשגרה הרי שהדבר יהיה קשה מדי או שלא תספיקו כלל ותמצאו את עצמכם צווחים על הילד דווקא ביום חשוב כל כך של תחילת הלימודים. בהתאם לאיכות התהליך ההדרגתי שלכם כך תוכלו לראות כיצד הילד משתלב טוב יותר בימי הלימודים הראשונים וזוכה להצלחה גדולה יותר בכל משימה שמציבים לפניו בחודש הלימודים הראשון, לקראת הצלחה בשנת הלימודים כולה.

אז שיהיה בהדרגה, ובהצלחה.




תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר