באיזה גיל כדאי לקחת אומגה 3?

אומגה 3 היא קבוצה של חומצות שומן שמחקרים רבים מצביעים על חיוניותן לתפקוד תקין של מערכות רבות בגוף

מאת: מערכת ילדים פלוס | 03.11.2022

בואו נבין קודם כול מה היא האומגה 3 ומה החשיבות שלה לגוף. אומגה 3 היא קבוצה של חומצות שומן שמחקרים רבים מצביעים על חיוניותן לתפקוד תקין של מערכות רבות בגוף. שתי חומצות האומגה 3 שקושרו ישירות ליתרונות בריאותיים רבים הן ה EPA וה DHA. 
חומצת ה EPA מסייעת למערכות וויסות בגוף, כגון מערכת החיסון, תגובות אלרגיות ודלקתיות, ומערכת קרישת הדם (1)
חומצת ה DHA מהווה אבן בניין לקרומי כל התאים בגוף, לרבות רשתית העין, תאי המוח, ומעטפת המיאלין (2) 
כיוון שגוף האדם אינו יכול לייצר בעצמו את חומצות האומגה 3, הדרך להשיג אותן היא באמצעות מזון או תוספי תזונה. בטבע ניתן למצוא את חומצות השומן EPA ו DHA באצות ים מיקרוסקופיות ודגי מים עמוקים. 


אומגה 3 – משמעותית בכל גיל
בגלל הקשר בין האומגה 3 לתהליכים רבים בגוף, יותר ויותר מחקרים מראים שחשוב לצרוך אותה בכל שלב בחיים, החל מהעוברות ועד הגיל השלישי. 
בתקופת ההריון – מחקרים הראו שנשים בהריון שצרכו כמות מספקת של אומגה 3 כתוסף תזונה היו בעלות סיכון מופחת ללידה מוקדמת. בנוסף נצפה כי צריכת אומגה 3 על ידי האימהות הביאה לירידה באחוזי הילודים שנזקקו לטיפול לאחר הלידה, וכן נראתה ירידה באחוזי הילודים בעלי משקל גוף נמוך (3). 
אומגה 3 אצל ילדים –  מחקרים הראו שילדים שלא קיבלו כמות נאותה של אומגה 3 (בפרט DHA) היו בעלי סיכון גבוה יותר לפתח בעיות קוגניטיביות ובעיות התנהגות (4). במקרים של ילדים עם הפרעות למידה נצפה כי נטילת תוסף אומגה 3 שיפרה אצלם מדדים כגון קריאה ושיפור התנהגותי (5). 
אמצע החיים והגיל השלישי –  התפקיד החיוני שיש לאומגה 3 בשמירה על המוח ומערכת העצבים מתבטא גם בהמשך החיים. מחקרים הראו כי צריכת תוסף אומגה 3 תרמה לביצועי זיכרון אצל אנשים מבוגרים (6), וכן עזרה לביצועי קשב ומהירות עיבוד נתונים אצל מבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי מתון (7). כמו כן נצפה גם כי צריכה גבוהה וארוכת טווח של EPA ו DHA מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם (8).


ילדה אוכלת תותים


כיצד מומלץ לצרוך אומגה 3
למי שלא צורך מספיק אומגה 3 דרך התזונה מומלץ לצרוך את חומצות האומגה 3 כתוסף תזונה.  חשוב לזכור כי הדגים עצמם אינם מייצרים את האומגה 3, אלא למעשה משיגים אותה על ידי אכילת האצות המייצרות אותה באופן טבעי. דרך צריכת תוסף אומגה 3 המופק מאצות ים מיקרוסקופיות אנו נצרוך את החומצות החיוניות האלו ישר מהמקור, ונבחר באפשרות הבריאה והאקולוגית ביותר. 
מעבר למקור התוסף, ישנה חשיבות רבה לסוג התוסף וכיצד הוא מופק. 3 המדדים החשובים ביותר להבטחת איכותם של תוספי אומגה 3 הם יציבותם, מניעת חמצונם וזמינות ביולוגית גבוהה. הטכנולוגיה הליפוזומלית נחשבת למערכת הובלה העונה בדיוק לצרכים אלו. המבנה המיוחד של הליפוזומים מאפשר להן יציבות, מונע את חמצונן ומאפשר והופך את זמינותן הביולוגית של חומצות השומן לאופטימלית. (9)


למען הסר ספק מודגש בזאת כי המוצרים המופיעים במאמר זה, הינם תוספי תזונה ואינם תרופות. אין לראות במוצרים או באמור בנוגע אליהם ככאלו שנועדו לאבחן, לטפל, לרפא או למנוע מחלה כלשהי. המידע אינו המלצה או הוראה או דרך לטיפול רפואי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש להיוועץ ברופא המטפל לפני נטילת תוספי מזון וויטמינים.

כמו כן, המידע אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואינו מיועד להנחות את המשתמש ו/או את הציבור ו/או לשמש לגביו כהמלצה או הוראה או עצה לשימוש או שינוי או הורדה של תרופה כלשהי, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר. כמו כן, המינונים והנחיות הנטילה המופיעים במאמר זה, הינם כלליים ויש להיוועץ בגורם מטפל מוסמך כדי להתאימם אישית בהתאם לגיל ולמצב הרפואי. נשים בהיריון, נשים מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה

הפניות:
1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22361189/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8441440/
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6516961/
4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9196357/
5. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0043909
6. https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/78/7/563/5678779?login=false
7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22305186/
8. https://sci-hub.se/10.1016/j.jacc.2009.02.084
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4768928/
 
תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר