הילד הדיגיטלי

לא מעט הורים מרגישים גאווה כאשר הם רואים את הזאטוט שלהם שולט במיטב הטכנולוגיה החדישה טוב מהם – טאבלטים, סמארטפונים ושאר פלאי הטכנולוגיה מהווים היום חלק מהחוויה שכל ילד שנולד בחמש השנים האחרונות נולד לתוכה וגדל עימה כחלק מחיי היומיום שלו.

מאת: מערכת ילדים פלוס | 03.06.2013

הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לילד להיחשף לתכנים רבים ומורכבים יותר כבר מגיל צעיר, לפתח קשרים וכישורים חברתיים באמצעות הרשתות החברתיות אבל גם להיחשף לסיכונים מוגברים. תפקיד ההורים בעידן המודרני אף הוא אינו פשוט: כיצד משלבים את הערכים עליהם גדלנו עם טכנולוגיה אשר כבר בה טבועים הרגלי התנהגות ואתיקה שונים?

בעידן בו המידע הוא המלך, מגלים שהמלך הוא עירום

אמנם המוטו של גוגל הוא להביא ולהנגיש את המידע לכלל האנשים, אך מה עושים כאשר המידע פשוט אינו קיים? זה למעשה המצב האבסורדי שנוצר עם כניסת הטכנולוגיה החדשה לעידן ההורי. בכל תחום ישנם הררי הרים ותילי תילים של מחקרים, אבל מה לגבי התפקיד ההורי בחיי הילדים אשר גדלים לתוך עולם וירטואלי?


דווקא בגלל קצה ההתפתחות הטכנולוגי המואץ, מצב שבו עד לפני מספר שנים האינטרנט עדיין לא מילא תפקיד כה משמעותי כשם שהוא ממלא היום, הרשת החברתית הקיימת זה כשש או שבע שנים, הסמרטפונים הקיימים עוד פחות זמן מכך בשוק והטאבלטים שרק בשנה שנתיים האחרונות תופסים תאוצה בקרב הצרכנים – המידע עדיין אינו קיים. כמות המחקרים בנושא השפעות העולם הוירטואלי על הילדים ותפקיד ההורים במרחבים אלו היא מועטה ואינה מבוססת דייה ולו כיוון שעדיין לא חלף זמן מספיק כדי לבדוק מה הן ההשפעות ארוכות הטווח של החיים הוירטואליים על הילדים וחינוכם.

 




להבין את היקף השימוש, לקחת חלק בעולם

כיום מעטים הבתים בהם אין אייפון 5 או סמארטפון אחר, גם השימוש בטאבלטים הופך שכיח יותר ויותר ומאיים להחליף את השימוש במחשב הנייד. ילדים מכירים כלים אלו מינקות, וגדלים לתוך עולם בו חבריהם הם בחלקם, ולעתים ברובם, וירטואליים. מצב זה בו האייפון 5, שאר הסמארטפונים והרשתות החברתיות מזמנים אפשרויות רבות לילדים לבטא את עצמם ולפתח כישורים חברתיים ובטחון עצמי, להביא את עצמם לידי ביטוי ועוד. במקביל, הילדים נחשפים לסכנות של ממש באינטרנט. הסכנות יכולות להגיע מצד זרים המנצלים את הטכנולוגיה להשגת מידע פרטי או להיפגש עם הילדים אך גם מכיוון וירטואלי הרבה יותר – התנהגות בריונית ברשת.


כבר היום ברור כי להתנהגות בריונית וירטואלית ישנן השלכות דומות מאד במהותן להשלכות של חשיפה לבריונות בחיים הפיזיים. ניתן להכנס למצבי דכאון וחרדה ואף לפתח תסמינים גופניים כתוצאה מלחצים אלו.


כדי למלא את התפקיד ההורי, על ההורים לקחת חלק פעיל בעולמם של הילדים. לפקח, לערב, לשמש דוגמה אישית ולהדריך את הילדים. עליהם לקיים הסברה בנושא הסכנות הטמונות בזרים באינטרנט ולהיות מודעים, רגישים ומגיבים למצבים חברתיים וירטואליים שונים להם ילדם חשוף – בין אם כפוגע או כנפגע.


לקבוע גבולות ברורים

הורות טובה כוללת הצבת גבולות ברורים. זה היה נכון לפני היות האינטרנט והרשתות החברתיות, וזה נכון גם ובמיוחד כיום, כאשר הילדים פעילים בזירה הוירטואלית. קביעת הגבולות בשיתוף עם הילדים יכולה למנוע מצבי התמכרות למסכים מחד, ולהשאיר מספיק זמן לפיתוח מיומנויות נוספות וזמן לחיזוק הקשרים עם ההורים.


קביעת הגבולות המוגדרת נעשית לא רק עבור הילדים אלא גם עבור ההורים. לדוגמה, הורה בר מזל המאושר לחברות בפייסבוק של ילדו צריך להגביל את עצמו בהתערבות באינטראקציות הוירטואליות של הילד ולשמור את תגובותיו לשיחות פנים אל פנים.

 

העולם הוירטואלי אמנם כולל סכנות רבות עבור הילדים אך גם פותח בפניהם אפשרויות שלא היו פתוחות בפניהם קודם לכן. היכולת להיפתח ולפתח מיומנויות חברתיות, גם על ידי ילדים שבעבר הרגישו דחויים, להביא לידי ביטוי יצירתיות בדרכים חדשות ומקוריות, היא יכולת שלא הייתה קיימת בעבר. תפקיד ההורים הוא לסנן את הרע ולדעת להשאיר את הטוב, לפקח ולהדריך, לחזק כאשר צריך ולהגביל ועל מנת לעשות את כל אלו עליהם ללמוד ולהכיר את עולמם של ילדי דור ווב 2.0.

 

כתבות נוספות:
טאבלט לילד, כדאי?
משחקי מחשב לפי ג'נדר
רכישת מחשב עבור הילדים

זה הזמן לתת לנו לייק




תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר