ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך

להיות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים הלומדים במערכת הרגילה יכול להיות אתגר לא קטן. מה הן זכויותיכם? מה תוכלו לקבל על חשבון המערכת, מה תאלצו לממן בכוחות עצמכם ומהם התנאים להצלחת התהליך? אלו השלבים שבהם תצטרכו לעבור בדרך.

מאת: מערכת ילדים פלוס | 14.01.2013


החוק מחייב את המערכת הרגילה לשלב בתוכה גם ילדים עם צרכים מיוחדים. כחלק מזה – גם ילדים רגילים עם הפרעות קשב וריכוז או לקויות מינוריות הזקוקים לתמיכה רגשית, חברתית או לימודית. כדי לקבל את התמיכה הזו תצטרכו לעבור דרך ועדת השילוב ושיתוף פעולה פורה עם הצוות החינוכי בבית הספר. 

לעתים נדמה כי מרגע שהפכנו להורים, מלווה את דרכנו בהורות הדאגה והחשש המתמיד לשלום ילדינו. האם נוח להם? האם הם משתלבים היטב במסגרת החינוכית? האם הם מסתדרים מבחינה חברתית? האם הם מצליחים להתמודד עם הדרישות שמזמנת להם מסגרת הלימוד? הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מכירים את הדאגות הללו בעוצמות גבוהות במיוחד. לפניכם מספר טיפים לדעת כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האתגרים הניצבים בפניכם.





שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה

הפרק העוסק בשילוב בחוק החינוך המיוחד נשען על עמדה לפיה על החברה הישראלית לאפשר לילדים בעלי צרכים מיוחדים או לילדים שנקלעו למצבי קושי ומצוקה, הזדמנות ותנאים השווים לאלו של ילדים אחרים. בהתאם לתפיסה זו, מורה החוק לחברה ולמסגרות החינוכיות לשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים, בליווי סיוע ותמיכה מתאימים, מן הבחינה החינוכית, ההתנהגותית והרגשית. 

ועדת השילוב הבית ספרית, הקרויה גם "ועדת השילוב המוסדית", הינה ועדה מקצועית שפועלת על פי חוק החינוך המיוחד (התשמ"ח, 1988, תיקון מספר 7 תשס"ג, 2002), ומהווה את הסמכות הקובעת זכאות של ילד לתמיכה ייחודית וסיוע מוגבר במסגרת חינוכית רגילה, וזאת כחלק מתכנית השילוב. הועדה יכולה לדון בענייניהם של ילדים שהינם בעלי לקויות או עונים על התנאים שפורטו בחוק החינוך המיוחד וברשימה המופיעה בחוזר המנכ"ל של משרד החינוך (משנת 2005). 


שלב ראשון: הפניה לועדת השילוב הבית-ספרית
בכל בית ספר קיים צוות חינוכי שבסמכותו להפנות לוועדת השילוב גם ילדים בעלי קשיים ניכרים, אשר אינם מאובחנים כבעלי לקות כלשהי עדיין, או שאין מסמכים ואבחונים רשמיים לגביהם. התנאי להפניה לוועדת השילוב הינו הפניית הילד להליך של אבחון או התחלה של אבחון בהמשך לדיונה של הועדה. הפניה לועדת שילוב בית ספרית נעשית על ידי אחד מארבעה גורמים: הצוות החינוכי של בית הספר, ההורים, ועדת השמה או ועדת ערר. ועדת השילוב כוללת את מנהל/ת בית הספר, מחנכ/ת הכתה, פסיכולוג/ית חינוכי/ת או יועצ/ת חינוכית, שהינה בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי, וכן עובד הוראה נוסף שהינו מורה לחינוך מיוחד. לעתים מופיעים בפני הועדה אנשי מקצוע נוספים, ובינהם כאלו המומחים בתחומי הלקות של הילד ואחרים. הורי הילד מוזמנים כמובן, וכך גם הילד עצמו - ההחלטה אם הוא ישתתף בדיון בעניינו נתונה בידיכם ההורים.


תמיכה וסיוע מתוקף תכנית השילוב
אם החליטה ועדת השילוב כי ילדכם זכאי לתמיכה, מחויב בית הספר לבנות עבורו ובשיתוף אתכם ההורים "תכנית לימודים יחידנית" (תח"י) המתאימה ליכולות ולצרכים שלו. ישנם ילדים הזכאים לתמיכה נוספת, וזו ניתנת בממוצע למשך 3 שעות שבועיות - חלקן שעות של תמיכה פרטנית ואחרות במסגרת של תמיכה קבוצתית. היקף התמיכה וסוג התמיכה נקבע בוועדה בהתאם לרמה ולאופן התפקוד של הילד. החוק קובע כי התמיכה לא תעלה על שליש משעות הלימודים. סוגי התמיכה הניתנים הינם תמיכה לימודית וחברתית, תמיכה רגשית (למשל טיפול של מרפאה בעיסוק או מטפלת בהבעה וביצירה), התאמות שונות של ציוד ופעילויות, ליווי של סייעת ועוד.


שיתוף פעולה בין כל הגורמים – כתנאי להצלחה
ילדכם ואתם ההורים מצויים בתוככי מערכת אותה ניתן לדמות למשולש, שבו הצלע השלישית הינה הצוות החינוכי, ויש לשמור על כל הצלעות שלו היטב. דאגו לשתף פעולה עם הצוות החינוכי, ליצור מערכת יחסים טובה, ולא לדלג על היכרות, שיתוף הצוות בשאלות, התלבטויות וקשיים, ותיאום ציפיות - שלכם ההורים עם ילדכם ועם הצוות החינוכי. דאגו להגדיר מטרה משותפת ולוודא שאתם רואים לפחות חלק מן המטרות והיעדים של ילדכם עין בעין עם הצוות. היו אחראים ושמרו על קשר, עדכנו כאשר אתם מבחינים בשינוי או בשיפור, תנו משוב חיובי כאשר הוא מתבקש והמשיכו לעקוב כל הזמן אחר ההתפתחות, ההתקדמות והמענה שילדכם מקבל. השקיעו זמן ומרץ בעידוד ובתמיכה בילד לאחר שעות הלימודים, ופעלו מתוך שיתוף פעולה, השתדלות והתמדה. זכרו שילדכם נושא אליכם את עיניו, ושואב מכם כח ומוטיבציה, וכן דרכי התמודדות. על כן שדרו בטחון בדרככם ובצוות, כמו גם בטחון בילדכם, שיתמודד עם האתגרים ויוכל להם בהתמדה ובמאמץ.


אם ילדיכם מגלה צורך בתמיכה מכל סוג: ריגשית, חברתית או לימודית – הוא זכאי לתמיכה הממומנת על ידי המערכת. כהורים, יהיה עליכם לעבור בין ועדות השילוב הבית ספרית ובין אבחונים של הלקות ממנה הוא סובל. אולם רק שיתוף פעולה פורה ומפרגן ביניכם לבין הצוות החינוכי יובילו את הילד להצלחה בהתמודדויות ולשילוב מוצלח שלו במערכת.
בהצלחה!



כתבות נוספות
סביבת לימודים אופטימלית בבית
הסעות ילדים לגנים ובתי ספר
אבחון מוקדם של הפרעת קשב וריכוז
טיפול באמצעות בעלי חיים
כיצד להכין את הילד לקראת שנת הלימודים הקרבה


זה הזמן לתת לנו לייק




תגובות 0 תגובות   הוספת תגובה חדשה הוסף תגובה
שליחה לחבר   הדפסה
בהרשמה אני מאשר/ת קבלת ניוזלטר
עגלת קאם דינאמיקו
עגלת קאם דינאמיקו
הנחה: 41 %
מחיר: 3499 ש"ח
מושב אורטופדי
מושב אורטופדי...
הנחה: 32 %
מחיר: 194 ש"ח
הליכון צ'יקו
הליכון צ'יקו דגם D.J
הנחה: 22 %
מחיר: 350 ש"ח